Over deze blog

De titel van deze blog is ontleend aan een bekende uitspraak van de grondlegger en eerste President-Directeur van de KLM, Albert Plesman: “Je moet hard werken om van de lucht te kunnen leven”.  Ik zou daaraan willen toevoegen: “Dat klopt helemaal, maar het is bovendien enorm fascinerend .


Albert Plesman, grondlegger van de KLM Foto: KLM

Uitgangspunten voor deze blog zijn mijn persoonlijke herinneringen aan de KLM. Daarnaast schrijf ik regelmatig over de historie van de burgerluchtvaart in het algemeen en van de KLM in het bijzonder. 

Hierbij horen ook de bijzondere verhalen en anekdotes, die ik in de loop der jaren heb gehoord van collega-KLM'ers. Sommige van die verhalen gaan terug tot de beginjaren van de KLM, lang voordat ik zelf werd geboren.


Laat ik me voorstellen

Mijn naam is Peter Offerman. Ik heb tussen april 1970 en augustus 2003 "geleefd van de lucht" door mijn werk voor de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
De eerste 7 jaar werkte ik bij de afdeling Passagiersafhandeling op Schiphol, met enkele "uitstapjes" naar de Libanese hoofdstad Beirut en naar de luchthaven Twente, bij Enschede.


Het KLM hoofdkantoor in Amstelveen

Vanaf september 1977 tot mijn vertrek bij de KLM in 2003 was ik werkzaam bij het Directie Stafbureau Public Relations, later Corporate Communications geheten, gevestigd op de 6e etage van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen.
Ik hield mij daar voornamelijk bezig met de woordvoering, de pers- en publieksvoorlichting en  het schrijven van persberichten, standaardverhalen en toespraken voor de directie.
Mijn belangrijkste aandachtsgebieden waren de Technische Dienst, de Vliegdienst en de milieu- en duurzaamheidsaspecten. Die laatste hingen ook samen met een optimale ontwikkeling van de KLM activiteiten op Schiphol. Ik hield mij echter niet alleen met het heden en de toekomst bezig, want ik was in die tijd tevens de "bedrijfshistoricus".
Tussen 1982 en 2003 was ik onder meer ook belast met het maken van de voorstellen aan de KLM directie voor de namenreeksen van nieuwe vliegtuigen in de KLM vloot.

Voorgaande blog

Deze blog is een vervolg op mijn eerdere blog “Herinneringen aan Harderwijk”, die ik heb gepubliceerd tussen maart en december 2013. Het zijn mijn jeugdherinneringen van mijn geboorte tot het moment dat ik, 23 jaar oud, het ouderlijk nest verliet om in dienst te treden bij de KLM. Er ging toen een lang gekoesterde wens van mij in vervulling, een baan in de luchtvaartindustrie.  

In tegenstelling tot mijn vorige blog zal ik mij bij deze blog niet houden aan een strikt chronologische volgorde. Bovendien zal ik niet wekelijks nieuwe blogposts publiceren maar een onregelmatige frequentie aanhouden.


Reacties

Opmerkingen en aanvullingen via onderstaand reactieformulier zijn zeer welkom!
Reacties en vragen kunnen ook via mijn Facebookpagina Leven van de lucht worden gesteld.
Daar meld ik ook iedere nieuwe blogpost; dus wordt daarom volger van mijn FB-pagina.

9 opmerkingen:

  1. Als bedrijfshistoricus heb je neem ik aan de heer Zandvliet wel gekend. Is er van zijn (?) permanente (?) tentoonstelling in dat kleine kamertje op de 7e etage nog wat bewaard gebleven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker heb ik Fred Zandvliet gekend. Toen hij begin jaren tachtig met pensioen ging, nam ik zijn taken erbij, naast het woordvoerderschap. Als "bedrijfshistoricus" beschikte hij over een min of meer onofficieel historisch KLM archief. Het officiele archief viel onder het Algemeen Secretariaat. Zandvliet was een bijzonder kleurrijk iemand over wie ik veel zou kunnen vertellen. Naast bedrijfshistoricus was hij onder meer oprichter, voorzitter, secretaris en penningmeester van de eenmansstichting "StiVOn" (Stichting Vervoers Onderwijs), die zich bezig hield met het propageren van de luchtvaart en andere vormen van vervoer in het onderwijs. Deze stichting is in de jaren na zijn vertrek een langzame dood gestorven. Wellicht kom ik in een volgende blogpost nog terug op de figuur Zandvliet en enige van de anekdotes die ik me van hem herinner. Ik vrees echter dat ze niet allemaal geschikt zijn voor publicatie.
    In de tijd dat ik de KLM verliet (2003) was het door jou bedoelde verzamelingetje in een annex van de grote vergaderzaal op de negende verdieping van het hoofdkantoor er nog wel maar ik betwijfel ten zeerste of dat daarna nog in stand is gebleven. Wellicht weet het Algemeen Secretariaat dat wel. Ik ken op mijn oude afdeling niemand meer dus ik kan het ook niet op een gemakkelijke manier aan de wet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Peter. Ik heb een bericht voor jou van Johan op de Woerd. Zijn dochter vroeg mij om jullie in contact te brengen via Google +.
    Mag ik jouw emailadres vragen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een antwoord gestuurd via jouw FB pagina en die van Johan; ik hoop dat de berichten aankomen.

      Verwijderen
  4. Hallo Peter, wat leuk om deze blog tegen te komen op het internet. Ik hoop dat alles goed gaat met je en vriendelijke groeten uit Amstelveen.
    Ger Buskermolen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ger,
      Wat leuk om een berichtje van je te ontvangen. Hier gaat alles goed; ik hoop met jou ook. Na een zomerstop hoop ik op korte termijn weer te beginnen met nieuwe afleveringen van mijn blog. Ik weet dat jij over een grote hoeveelheid kennis beschikt dus als je op- of aanmerkingen hebt over de inhoud houd ik mij zeker aanbevolen voor je commentaar.
      Hartelijke groet vanuit Hoofddorp,
      Peter Offerman

      Verwijderen
    2. Hallo Peter, Goed nieuwjaar toegewenst voor 2016! Via Facebook merk ik als je weer een bericht hebt geplaatst in deze blog. Zelf ben ik een enige jaren geleden een Facebook groep begonnen genaamd Schiphol Spotters - Aviation Photography en hierin plaats ik luchtvaart foto's die in de afgelopen 40 jaar heb gemaakt. Ook veel KLM. Succes met je blog en vriendelijke groeten, Ger Buskermolen

      Verwijderen
  5. Hallo Peter, wat leuk om een stukje over mijn lieve nicht, elly kappers, te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Peter,

    Heel leuk, je blog. In het onderwerp passagecursus haal je een vlucht aan naar Lima met heel veel tussenlandingen. Je bent de tussenlanding in Frankfurt vergeten. Destijds - als 11 jarig jongetje - heb ik die vlucht gemaakt tot CuraƧao, daar stapten wij uit. Inderdaad met een DC-8-63, vlucht KL 773, vertrek op zondagavond. Terug ging een stuk sneller met een DC-10, vlucht KL 770. Slechts 2 tussenlandingen, Paramaribo en Lissabon. Groet van Ron.

    BeantwoordenVerwijderen